ساخت وبلاگ لوازم جانبی سامسونگ لوازم جانبی اپل لوازم جانبی هواوی خرید اینترنتی محل تبلیغات شما
ظرفیتهای نظام مهندسی و ملزومات وزارت خط مش در بخش ایمنی

on5blog

ظرفیتهای نظام مهندسی و ملزومات وزارت خط مش در بخش ایمنی

ظرفیتهای نظام مهندسی و ملزومات وزارت روش در بخش ایمنی
آزمون نظام مهندسی
آییننامه پباده سازی ساختمانها در قبال زمین‌لرزه یا این که استاندارد دو هزارو هشتصد و قوانین ملی ساختمان , ۲ رسمی است که در آنان به مبحث ایمنی پرداخته شده‌است . در استاندارد دو هزاروهشتصد ‌بموضوعاتی از‌جمله قوانین پباده سازی لرزه‌ای سازه‌های ساختمانی , قوانین پباده سازی لرزه‌های غیرساختمانی و قانون ها ساختمانهای با مصالح کلاف دار پرداخته شده‌است . ظرفیتهای نظام مهندسی و لازمات وزارت رویه در بخش ایمنی


ظرفیتهای نظام مهندسی و ملزومات وزارت خط مش در بخش ایمنی
ظرفیتهای نظام مهندسی و لازمات وزارت رویه در بخش ایمنی

ظرفیتهای نظام مهندسی و ملزومات وزارت رویکرد در بخش ایمنی

در قوانین ملی ساختمان هم بنکاتی مثل حفاظت‌ ساختمانها در قبال آتش , ضروریات همگانی ساختمان , بارهای وارد بر ساختمان , پی و پی‌ سازی , طرح‌ و اجرای ساختمانهای بتن‌آرمه یا این که فولادی , ایمنی و حفاظتکار در زمان اجرا , طرح و اجرای تأسیسات برقی , تأسیسات مکانیکی , آسانسورها و پلکانهای برقی , تأسیسات بهداشتی لوله‌کشی گاز , عایقبندی و تهیه و تنظیم صدا , پدافند غیر ادله , حفظ و نگه داری از ساختمان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی اشاره شده است .

در همین راستا مسئولین وزارت راه و روش و شهرسازی صرفا راه و روش ارتقاء ایمنی و کیفییت ساختمانها در مرزوبوم را رعایت ظریف قانون ها ملی ساختمان و قوانین شهرسازی تلقی می‌نمایند و بر این اعتقاد می باشند که دولت با نگاه به طور کامل غیرسیاسی بحوزه ایمنی ساختمانها , بر زمینه پرورش کیفیت معاش و بهبود شرایط سکونت در مملکت تاکید دارااست , البته با این حال , حقیقت آن است که در حوزه رعایت ایمنی ساخت و ساز , علاوه بر اینکه فرهنگسازی قابل قبولی دربین عوام مردم برای دقت به لازمات ایمنی چه در زمان ساخت و چه در عصر افتتاح از ساختمان صورت نگرفته است و سازمانهای مسئول هم در این مورد بوظایف رسمی خویش فعالیت نمی‌کنند .

کوتاهی شهرداری در بخش ایمنی

هرچند ساخت و سازهای غیراصولی چه از نگاه فنی و چه از لحاظ عدم رعایت قانون ها شهرسازی و ضوابط ملی , برخورد قاطع شهرداریها را میطلبد , اما متاسفانه درین بخش با یک دوگانگی و پارادوکس رسمی نیز روبرو هستیم . یعنی از یک طرف می بایست جلوی بنای ساختمانهایی گرفته شود که در حوزه تراکم و یا این که مرحله اشغال , ضوابط ملی و قواعد شهرسازی را ملاحظه نمی کنند و حکم تخریب برای آن‌ها صادر گردد , البته از سمت دیگر با استفاده از ظرفیتهایی که در کمیسیون ماده صد تعریف شده و تزریق منابع و نقدینگی به شهرداریها , متاسفانه این قبیل ساخت و سازها را ادامه میدهند .

از سوی دیگر , به سوی به وقوع پیوستن ایمنی مرکز ها تجاری و اماکن همگانی , ضابطه بصراحت شهرداریها را ملزم به چک کرده و طبق ضابطه شهرداریها , وظیفه تحلیل بر شیوه رعایت مورد ها ایمنی در اماکن همگانی بطور معین بعهده شهرداریها است و شهرداری مسئول ساخت ایمنی در اماکن همگانی است .

البته آن چه عملا دراین بخش دیده می شود حاکی از آن است که در بخش الزام ساختمانها به ایمن‌سازی , با ضعف رسمی روبرو هستیم و شهرداری مبادرت خاصی برای ساخت ایمنی در ساختمانها بویژه ساختمانهای کهن انجام نداده است . علاوه بر این , در بخش آنالیز بر قوانین ایمنی در ساختمانهای مسکونی با فضای خالی ضابطه روبرو هستیم و نمی‌توان صاحب و مالک یک ساختمان مسکونی را ملزم به اجرای قانون ها کرد .

ظرفیتهای نظام مهندسی و ملزومات وزارت رویه

آن چه کارشناسین درمورد آن هشدار و یاد آوری میدهند , این است که متاسفانه ایمنی ساختمانها مورد عنایت هیچ دستگاه و نهادی نیست و درواقع هیچ سازمانی نمیپذیرد که تا چه میزان در دعوا ایمنی ساختمانها بویژه ساختمانهای دیرین و فرسوده مسئول است .

درین بین بعض مسئولین , سازمان‌ نظام ‌مهندسی ساختمان را بعنوان یک ارگان مفید در گزینش و نظارت میزان ایمنی ساختمانها و شناسایی ساختمانهای خطرآفرین معرفی می نمایند و معتقدند که زیرا این اداره نسبت بموضوعات و مساله شهری آلرژی بیش تری از خویش نشان می دهد , براین اساس قادر است در استانها و شهرهای متعدد , با چک میزان ایمنی ساختمانها از پیدایش رویدادها تلخ در مرز و بوم جلوگیری نماید .

ولی مجلسیها با اشاره به‌این اینکه مهیا سازی دین طومار ایمنی ساختمانها در شورایعالی معماری و شهرسازی , یک الزام و ضرورت است , خواهان دقت و بررسی ظریف شورایعالی معماری و شهرسازی درمورد ساختمانهای ناایمن و اعمال حیث درباره با آن‌ها گردیده اند .

ساختمانهای دیرین و نوساز از منظر ایمنی

در‌این بین کارشناسین در جواب به‌این این‌که امنیت ساختمانها در کلان شهری مانند تهران چه‌گونه می بایست تامین شود معتقد هستنند : امنیت ساختمانها می بایست در ۲ بخش مورد دقت قرار گیرد . اولیه این‌که ساختمانهای سابق طبق نظام پباده سازی و محاسبات فنی مهندسی آیین‌نامه های دیرین اجرا شده و روز جاری این آییننامه‌های فنی با ترقی دانش عوض شده نموده است .

براین اساس آن چه مسلم است ایمن سازی ساختمانها بایستی نیز به نظر محاسبات و اجرای سازه‌ ها و نیز بلحاظ افتتاح انجام گیرد . در ساختمانهای جدیدی که محاسبه می شوند , آییننامه‌های محاسباتی در‌حد نسبتا خیر اعمال شده و بایستی تحلیل مضاعفی در بخش اجرا اعمال و مهندسین را مامور کنیم تا ارزیابی خوب و متعالیتری بر ساخت‌وسازهای شهری داشته باشند . درین حوزه قاعدتا ارزیابی ظریف بعهده اداره نظام مهندسی است و شهرداری نیز در هنگام صادر شدن پروانه‌ بایستی بگزارشات مجموعه‌ای از مهندسین مورد تایید اداره نظام مهندسی اعتنا نماید .

بدین ترتیب اگر‌چه این تغییرات فنی نو در ساختمانهای تازه و در اکنون ساخت , در محاسبات بنا ای اعمال می‌شود و اداره نظام مهندسی و شهرداری , تاییدیه‌های فنی ضروری و کنترلهای بسیار را از این بابت اعمال می‌نمایند تا در آتی با کم ترین جراحت بلحاظ محاسبات , اجرا و بهره برداری از ساختمانها روبرو شویم , البته آن چه روز جاری بشدت مورد دعوا است , ساختمانهای سابق است که در عین داشتن کاربریهای متعدد , ایمنی واجب را ندارند و نظام در دست گرفتن ایمنی آن‌ها بایستی بررسی و ضابطه مند گردد .

تمدید پروانه صنفی اشخاص مشروط بگذراندن عصر ایمنی

مالک نظران با ابراز تاسف از اینکه , مرکز ها تجاری شبیه پلاسکو در تهران و دیگر شهرها مضاعف میباشند , معتقد هستنند : فراگیری ساکنین و کسانی که از ساختمانها بویژه بناهای کهن تجاری افتتاح می‌کنند , جزء لازمات بعدی است و درواقع تمدید پروانه صنفی هر شخصی مشروط بگذراندن عصر آموزشی مربوط به ایمنی ساختمانها باشد . نیز چنین فراگیری آتش‌نشانها طبق دانش روز و قوانین و آییننامه‌ها نسبت بموضوعاتی از قبیل خوی سازه‌های فلزی در برخورد با حریق و زمین‌لرزه , حتمی است تا متناسب با این فرضیات و وقوع رخداد , رهبری صحیحی در باب مساله اتفاق افتاده انجام دهند . از سمت دیگر می بایست با شناسایی ساختمانهای ناایمن , تا جای ممکن نسبت به تقویت سازه‌‌ای و رعایت مباحث ایمنی آنها تلاش گردد .

ساختمانهای دیرین چندین کاربره

اکنون آن چه جای شگفتی دارااست این است که همین ساختمانهای دیرین ناامن , کاربریهای متفاوت پیدا نموده و یک‌سری کاربره شده‌اند . یعنی نیروهای کاری بعضی در همان‌ ساختمان معاش و فعالیت می‌نمایند و این بناها همزمان به کارگاههای تولیدی و دکان تبدیل گردیده اند .

به ابلاغ دیگر یک بار گذاری بیرون از عرف گنجایش برای برخی مرکزها تجاری تعریف شده و میزان انرژی‌ای که از این ساختمانها بیرون می شود , با اعتنا به نصب خودسرانه کلید , پریز , سیم برق , سیستم گرمایش و… از سمت مالکین , متناسب با گنجایش نخستین تعریف شده برای آن ساختمان نیست .

درمجموع می بایست خاطرنشان کرد از آن جایی که خدماتی که بابت عدم رعایت موازین ایمنی در ساختمانها انجام می گردد , خیلی دوچندان و شمار تلفات نیز بالا است , طاقت فرسا گیری‌ در بخش ایمنی چه در عصر ساخت و پباده سازی و چه در طول افتتاح امری خیلی حیاتی و بجا است .

+ نوشته شده در چهارشنبه 5 مهر 1396ساعت 10:54 توسط on5blog | | تعداد بازدید : 3